Jak Adidas stworzył kulturę sneakersową

Uważacie, że marka Adidas nie zrobiła zbyt wiele dla kultury butów sportowych? Nawet nie wiecie, jak bardzo jesteście w błędzie!

Złe dobrego początki

Jest rok 1985. Gerald Deas, znany również pod pseudonimem „Dr. Deas „to znany lekarz, poeta, dramatopisarz i muzyk. To właśnie on napisał w tamtym czasie poemat zatytułowany „Felon Sneakers”, ostrzegający przed niebezpiecznymi poczynaniami młodych mężczyzn, którzy zbytnio zakochują się w sneakersach i całej ich otoczce. Poemat ten jednak, zamiast służyć jako ostrzeżenie, które ostrzegłoby młodych mężczyzn w całej Ameryce przed popełnianiem przestępstw, to wywołał jedynie dość burzliwą odpowiedź ze strony jednej z najbardziej wybuchowych i jednocześnie wpływowych grup rapowych z końca lat 80-tych. W tym samym roku zespół raperów o nazwie Run-D.M.C wypromował swój kawałek o tytule „My Adidas”. Przez wiele osób jest on uważany za ten, który odmienił na dobre niemiecką markę produkującą odzież sportową w nieodłączną część kultury hip-hopowej. I w taki właśnie sposób logo marki Adidas zostało na dobre osadzone w świecie rapu.

Liczy się jakość

Od początków marki Adidas i jej butów do biegania, które otrzymały swoją pierwszą nazwę w 1949 roku, aż do momentu, gdy kicksy z trzema paskami na boku cholewki stały się rozpoznawalne na całym świecie minęła dość długa droga. W czasach, gdy kultura miejska opierała się na złotych łańcuszkach i bransoletkach, produkt niemieckiego wizjonera Adolfa Adi Dasslera wraz ze swoimi noskami w kształcie muszli i brakiem sznurowadeł wręcz włamał się do stylu ulicznego i rozsławił imię swojego twórcy, po to by stworzyć markę, którą wszyscy znamy i kochamy aż do dzisiaj. Ówczesne Adidasy miały wysoką reputację i były postrzegane jako totalna klasa, a każdy model był odzwierciedleniem najlepszego rzemiosła i sportowej doskonałości. Sportowcy natomiast mogli być pewni swojego sukcesu, jeśli tylko otrzymali parę butów Adidas na swoje stopy.

Gwiazda NBA

Sam model sneakersów Adidas Superstar miał swoją premierę w 1969 r. Był początkowo jedynie niskim, mocno wyciętym butem. Te buty do koszykówki wkrótce zostały objawione światu dzięki fenomenalnej grze Kareema Abdula-Jabbara. Model ten podniósł znacznie komfort i stabilność sportowców podczas gry, którzy dotychczas nosili buty pozbawione jakichkolwiek systemów i technologii wspierających ich naturalny ruch. Pojawienie się modelu Superstar było zatem milowym krokiem w historii zaawansowanej budowy kicksów. W ciągu kilku miesięcy w butach Superstar można było zobaczyć niemal trzy czwarte zawodników NBA, zaś kolejne lata sprawiły, że sneakersy te opuściły ramy boiska koszykarskiego i znalazły się na ulicach i chodnikach miast, aż wreszcie zwróciły na siebie uwagę takich artystów i muzyków, jak Joseph Simmons, Darryl McDaniels czy Jason William Mizell. Do dziś kojarzymy członków takich grup, jak Hollis, Run, D.M.C. czy późniejszego Jam Master Jay w butach Superstar na swych nogach. To właśnie oni, decydując się ubierać na scenę tak samo, jak ubierali się na ulicę, w połączeniu z piosenką grupy Run-DMC buta oraz poematem Deasa, przyniosło marce Adidas umowę sponsorską wartą aż 1 milion dolarów.

superstar

Droga do Hollywood

Właśnie ten moment był impulsem, który pozwolił popchnąć markę Adidas oraz jej dziedzictwo, razem z symbolem trzech pasków i pięknym geometrycznym logo prosto w ramiona głównego nurtu pop-kultury po tych wszystkich latach, gdy czaił się tuż pod powierzchnią mainstreamu. W 1984 roku Beverly Hills Cop przyciągnęła markę Adidas do siebie. Eddie Murphy – ówczesna największa gwiazda filmowa na świecie oraz zdecydowanie najśmieszniejszy aktor zrobił wiele, by przyciągnąć marce miliony zwolenników. Styliści filmowi zrezygnowali z białych butów Adidas Country. Nowy model podbił serca zaokrąglonym czubkiem palców wykonanym z gumy, szeroką cholewką, wkładkami ze skóry najwyższej jakości i zamszem, który oddał miejski charakter i styl życia. Było to uosobienie europejskiego klimatu butów zrodzonych z miłości do gier i domowej, swoistej atmosfery, która została przyprowadzona i zaoferowana amerykańskiemu społeczeństwu. Po tym Eddie Murphy oraz chłopcy z Run sięgnęli po buty Adidas, marka zachowywała się jak rekin z trzema pasiastymi skrzelami na boku. Pod koniec lat 80-tych grupa Beastie Boys wysadziła głośniki na całym świecie swoim nowoczesnym brzmieniem, mającym korzenie w rapie. Gdziekolwiek tylko grupa pojawiała się publicznie, Mike D miał na swoich stopach parę butów Adidas Campus. W 1991 roku nie tak młody już Ice-T ściągnął do siebie bardzo młodego Chris Rocka, aby wspólnie utworzyć klasyczny thriller New Jack City. Obaj nosili w nim buty od marki Adidas, model Phantom, udowadniając jednocześnie w nienaganny sposób, że marka może śmiało aspirować do bycia marką lifestyle’ową, a nie tylko sportową czy koszykarską.  go wyrzucić z nowoczesnego tłumu koszykówki. Różnica polegała na tym, że buty Nike i Jordan były produkowane niestety na pokaz, zaś za marką Adidas stała bogata historia i niezwykła opowieść. Adidas były nie tylko butami sportowymi, ale stylem życia. I nic innego nie zdefiniowało stylu życia marki Adidas, tak jak Wielka Brytania w latach ’90.

campus

Adidas podbija Anglię

Popularny zespół rockowy Oasis był po prostu od stóp do głów ubrany w ubrania Adidas. I cokolwiek pomyślicie o nich teraz, to trudno zaprzeczyć, jak duży mieli wpływ na popularność marki. Autorzy światowego hitu o tytule „Wonderwall” stali się wyznacznikiem trendów, jak mało który inny zespół brytyjski. Bracia ci byli jednak wierni marce Adidas, która dzięki ich popularności trafiła do szaf brytyjskiej młodzieży.  Prawda jest taka, że gdyby wówczas dział marketingu marki Adidas, który znajdował się w siedzibie firmy w Bawarii w Niemczech, miał swoje biuro w sercu Liverpoolu i Manchesterze w Anglii, marka Adidas prawdopodobnie pozostałaby w świadomości Brytyjczyków tak mocno na zawsze. Tymczasem wiadome jest to, że zespół Oasis do końca będzie spleciony z Adidasem.

Piłkarski lider

Dzięki lekkości i komfortowi, który gwarantowały buty Adidas oraz łatwości manewrowania nimi podczas treningów, legendarni sportowcy, tacy jak Franz Beckenbauer wybierając właśnie te kicksy, sprawili, że buty Adidas stały się w szybkim czasie ikoną klasy połączonej z profesjonalnym podejściem do sportu. Do dziś możemy bez problemu kupić najlepsze i najbardziej pamiętne modele butów piłkarskich, czyli takie, jak na przykład model stworzony specjalnie na Mundial Copa czy buty Adidas Samba oraz kilka innych oryginalnych projektów. To właśnie one sprawiły, że marka Adidas stała symbolem butów piłkarskich i pozostała nią przez przeszło 60 lat.

Muzyczna sława

Przez piętnaście lat marka Adidas zbudowała także sobie mocną pozycję w branży muzycznej. Wszystko dzięki niezwykłej współpracy ze Snoopem Doggiem, Ciarą i całą grupą innych artystów. Na największą uwagę zasługuje jednak rok 2013, kiedy to marka Adidas swoimi posunięciami dała gaz do dechy. Projekt butów powstały w kolaboracji z Jeremym Scottem udowodnił, że ​​marka trzyma rękę na pulsie także w kwestii sportowych butów o luksusowym wydźwięku, zaś współpraca z Pharrellem Williamsem zaowocowała jedną z najbardziej popularnych sylwetek sneakersów na świecie.

gazelle

Fenomen Stan Smith

Model Adidas Stan Smith jest obecnie jednym z najlepiej sprzedających się butów marki. Oryginalnie był nazwany na cześć gracza o imieniu Robert Haillet (francuski tenisista). Kiedy jednak Robert Haillet wycofał się z gry w tenisa, marka Adidas szukała kolejnej supergwiazdy sportu, która mogłaby reprezentować ten model buta. Donald Dell, amerykański menadżer pracujący dla firmy w tamtym czasie zaproponował podpisanie kontraktu Stanowi Smithowi. Reszta historii potoczyła się naturalnie. To, co ciekawe, to fakt, że właśnie wtedy na części piętowej modelu pojawiła się zielona pianka, która miała za zadanie chronić ścięgna Achillesa sportowców. Po kilkukrotnym rzuceniu się w oczy, klasyczna biało-zielona kolorystyka buta została pokochana przez wielu fanów stylu sportowego, dzięki czemu powróciła z powodzeniem na półki sklepów już kilka lat później. Biało-zielona odsłona modelu dominowała, dopóki Pharrell wprowadził bardziej unikatowe kolory modelu. Jego oryginalne pomysły na jednokolorowe odsłony modelu z roku 2015 sprawiły, że model odżył ponownie i stał się ulubionym elementem garderoby wielu osób. Ten niedoceniony sneakers zmienił się zatem na przestrzeni lat z niedocenionego projektu do ulubieńca Ameryki i reszty świata. To było coś!

Król Kanye

Ostatni rozdział tej niezwykłej historii stoi pod znakiem jednego nazwiska – Kanye West. Po niezbyt udanej współpracy z Nike, Kanye współpracował z najlepszymi projektantami. Wielu ludzi jednak wątpiło w jego wiarygodność jako projektanta butów, jednak kolekcja stworzona wspólnie z Adidas zagłuszyła wszelkie podejrzenia. Szczyt tej kolaboracji nastąpił podczas pamiętnej gali VMA Awards, kiedy to Kanye zaprezentował beżową odsłonę Yeezy Boosts. Buty te były tak unikatowe i piękne, że sneakerheadzi z całego świata, od Anglii aż do Hongkongu wystawiali swoje samochody na sprzedaż, byleby tylko uzyskać środki na zakup jednej pary dla siebie. Kanye nosząc razem z butami najzwyklejszą białą koszulkę, udowodnił swoją pozycję i wyróżniał się swoją popularnością, a jednocześnie doskonale prezentował swój indywidualny styl – styl Kanye. Wszyscy zapragnęli tego samego. Czego zatem marka Adidas mogła chcieć więcej? Kanye West przykuł uwagę całego świata dla marki Adidas. To zdecydowanie ogromna część historii sneakersów!

tubular

Leave a Comment